Het belang van een goede ademhaling tijdens het wandelen

Gezondheid

Written by:

Wist je dat wandelen één van de meest duurzame sporten is? Door veel en lang te wandelen, dragen we op een actieve manier bij aan onze eigen gezondheid, conditie én geluk. Daarnaast heb je er bijna geen extra middelen voor nodig, is het niet schadelijk voor de natuur, hoef je er niet ver voor te reizen en maakt het je op lange termijn fitter, gelukkiger én gezonder. Niets dan voordelen dus! Waar vele mensen echter niet van op de hoogte zijn, is het belang van een goede ademhaling tijdens het wandelen. Om volledig tot rust te komen, is het cruciaal om lang en diep te ademen.

Wandelen maakt je gezonder

Ben je in het bezit van een paar ideale schoenen voor een dagelijkse wandeling? Dan kan je al aan de slag, want meer heb je eigenlijk niet nodig. Om volledig tot rust te komen, is het belangrijk om lang en diep adem te halen. Dit kan je onder andere doen door bijvoorbeeld 3 tellen in en 3 tellen uit te ademen. Als je je handen op je buik legt, kan je je bovendien ook focussen om je ademhaling daar naartoe te brengen. Dit is vooral belangrijk als je iets sneller of intensiever gaat wandelen, door bijvoorbeeld trapjes op en af te gaan. Door bewust in en uit te ademen, zul je minder snel buiten adem geraken of steken in je zij krijgen.

Misschien heb je het zelf al gemerkt, maar na een stevige wandeling begin je vaak ontzettend te gapen. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat je tijdens het wandelen verkeerd hebt geademend. Er bestaat een eenvoudige oefening die je voor of na je wandeltocht kan doen om alles los te laten en optimaal te ontspannen. Steek je armen in de lucht en ga rechtop staan. Strek je vervolgens helemaal uit en sta op het puntje van je tenen. Zwaai vervolgens je armen naar beneden, buig je knieën lichtjes en adem uit met een diepe zucht. Herhaal dit driemaal en kom helemaal tot rust.

Kom helemaal tot rust

Naast deze oefening zijn er nog vele andere oefeningen waaruit je kan kiezen om je bewuster te maken van je ademhaling. Als je deze oefeningen consequent toepast voor, tijdens of na je wandelingen, zul je al snel de voordelen ervan ondervinden. Je zult minder snel buiten adem geraken, minder steken hebben en je fitter en gelukkiger voelen. De drempel om te beginnen met wandelen is laag en de voordelen zijn talrijk. Waar wacht je nog op?