Waarom fruit gezond voor je is

Gezondheid

Written by:

Fruit maakt deel uit van ons natuurlijke dieet. Het is rijk aan vitamines, laag in calorieën en heeft een hoog gehalte aan voedingsvezels. Dankzij deze eigenschappen helpt fruit ons om gezond en slank te blijven. Maar de unieke bouwstoffen in sommige fruitsoorten kunnen nog meer voor ons betekenen. Ze zorgen voor een beter immuunsysteem, sterkere botten en zelfs voor de preventie van kanker. De effecten van fruit op de gezondheid van de mens zijn door wetenschappers, die hun onderzoeken met behulp van bedrijfsleningen konden financieren, aangetoond. Lees hier welke bijzondere stoffen je in fruit kunt aantreffen en welke fruitsoorten het beste zijn om jouw gezondheid naar een hoger niveau te tillen.

Vitamine C doet meer dan je denkt

Vitamine C staat er om bekend dat het ziekten zoals verkoudheid kan voorkomen. Maar vitamine C doet nog veel meer. Het versterkt je immuunsysteem en zorgt ervoor dat er meer witte bloedlichaampjes worden aangemaakt. Deze witte bloedcellen sporen ziekteverwekkende micro-organismen in je lichaam op, die vervolgens worden vernietigd. Ook is vitamine C belangrijk voor de productie van collageen, Dit is een eiwit dat van nature in je huid voorkomt en ervoor zorgt dat je huid flexibel en stevig blijft. Normaal wordt de productie van collageen minder als je ouder wordt, waardoor je huid rimpelig en slap kan worden. De consumptie van fruitsoorten met een hoog vitamine C-gehalte, zoals citrusvruchten, bramen, frambozen en granaatappels kan ervoor zorgen dat je huid lang jong blijft.

Anthocyanen stimuleren de werking van je brein

Anthocyanen zijn kleurstoffen die in vele donkergekleurde vruchten voorkomen. Denk aan pruimen, bramen en kersen. Anthocyanen stimuleren de werking van je hersenen, zo blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Je trekt het meeste profijt uit deze vruchten indien je ze eet vlak voordat je intensief cognitieve taken moet verrichten. Bijvoorbeeld voor een vergadering of voor een tentamen.

Anti-carcinogene werking

Citrusvruchten en verschillende andere fruitsoorten bevatten antioxidanten. Dit zijn stoffen die de zogenaamde vrije radicalen vernietigen. Vrije radicalen zijn stoffen die zich in je lichaam bevinden en die het DNA van je cellen kunnen beschadigen. Op deze manier kunnen ze het ontstaan van kanker bevorderen. Als je voldoende fruit met antioxidanten eet, verminder je de kans op kanker. De ananas bevat bijvoorbeeld de stof bromelaïne, een stof die een extra bescherming biedt tegen kanker.

Stevige botten en spieren

De struiken, bomen en planten waaraan fruit groeit, nemen een aantal mineralen uit de grond op die zeer gezond zijn en die jouw botten en spieren kunnen verstevigen. Magnesium, kalium en mangaan zijn mineralen die de dichtheid van je botten kunnen verhogen en die de sterkte van je spieren kunnen laten toenemen. Ook vitamine A, één van de vele soorten vitamines die we in vruchten aantreffen, zorgt voor een sterker spierstelsel en verlaagt tevens de kans op botbreuken. Zeker als je een genetische aanleg hebt om osteoporose of botontkalking te ontwikkelen, dan is het eten van fruit van harte aan te bevelen!

lookout